«پیچیده‌ترین اختراع انسان» در طب اطفال ۶

پروردگارا! آه… که چقدر ما ایشان را، جستارها، نوشته‌ها و ترجمه‌های ایشان را دوست می‌داریم… و چقدر از «عمق دانش»، تسلط ایشان بر واژه‌های فارسی و انگلیسی و این‌که چطور با چنین مهارتی می‌توانند واژه‌ها را کنار هم بچینند، مسحور می‌شویم! همیشه یکی از بزرگترین آرزوهای ملوکانه‌ی من این بوده که مثل ایشان چنان «دانش»ی – بخوانید «سواد»ی – داشتم که می‌توانستم مثل ایشان «بنویسم» و «ترجمه کنم». فقط چند نفرند که من دیوانه‌ی قلم‌شان هستم و ایشان دومین آن‌ها هستند. یعنی بهتر بگویم، ایشان یکی از قهرمانان من هستند. و این برمی‌گردد به چند سال پیش، وقتی «موج سوم» – «الوین تافلر» – را خواندم و برای اولین بار با قلم طلایی ایشان آشنا شدم. به‌قول یکی از دوستان پدرم، من «اگر بضاعت علمی‌اش را داشتم»، دو تا کلوپ راه می‌انداختم: اول، «باشگاه مجنون‌شدگان آثار آقای آلن بایاش»؛ دوم، «باشگاه مجنون‌شدگان آثار خانم دکتر خوارزمی». من باید تا «وقتی بزرگ بشوم» هر کدام از آثار ایشان را بارها و بارها بخوانم و از روی‌شان مشق کنم. حتی همین قطعه‌ی کوتاه زیر را. به‌ویژه که درباره‌ی «فرهنگ» است. و این «فرهنگ»، با همه‌ی شاخه‌ها و زیرشاخه‌هایش، همیشه برای من جالب و جذاب و دوست‌داشتنی و مهم بوده. و خدا می‌داند که چقدر خوش‌حال شدم وقتی این تعریف مشخص و دقیق از «فرهنگ»، آن هم برای دنیای امروز، را به قلم نویسنده و مترجم محبوبم خواندم، و یاد گرفتم که «پیچیده‌ترین اختراع انسان» است. (شاید برای همین بوده که همیشه من را این‌قدر شیفته کرده! )

فرهنگ – پیچیده‌ترین اختراع انسان:

«زیباترین و در عین حال غامض‌ترین دستاوردِ خلاقیتِ بشر، فرهنگ است که برای سامان‌دهی رابطه‌ی دوگانه‌ی انسان با هستی پدید آمده است. از یک‌سو، فرهنگ در خدمت برقراری تعادل میان انسان با محیط بیرونی است، یعنی با تکنولوژی و طبیعت. از سوی دیگر، فرهنگ می‌خواهد رابطه‌ی انسان را با دنیای درون – یعنی با خودش – تنظیم کند.

و این‌گونه است که فرهنگ – پیچیده‌ترین اختراع انسان – در کانون مثلثی قرار می‌گیرد که در رأس آن انسان و در انتهای دو ضلع دیگرش، طبیعت و تکنولوژی قرار دارند. بدون فرهنگ، زندگی انسان در میانه‌ی اختراعاتِ نوظهور و مدام نوشَوَنده‌اش و در رابطه با طبیعت و تکنولوژی، بی‌معنی و تهی خواهد بود. از آن مهم‌تر، بدون فرهنگ، انسان قادر نخواهد بود به تعادلی پویا با کل هستی دست یابد، تعادلی برخاسته از تعریف روشن جایگاهش در کل هستی…» (ویرایش‌ها و بولدها از این حقیر) (+)

برویم این «مثلث» شگفت‌انگیز را برای دل خودمان رسم کنیم.

دربارهٔ رامن

Student. Book lover. Firefox user. l
این نوشته در ۳. طب اطفال ارسال شده و با , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.