ادبیات برای محیط زیست

مقدمه: من زیرشاخه‌ی جدیدی برای شاخه‌ی «محیط زیست» وبلاگم ایجاد کرده‌ام به‌نام «محیط زیست و ادبیات»، تا در کنار زیرشاخه‌ی «محیط زیست و هنر»، روزنه‌ی تازه‌ای باشد برای محیط زیست‌. من در این زیرشاخه، لینک قطعه‌های ادبی‌ای که این طرف و آن طرف نت می‌خوانم و به موضوع محیط زیست ارتباط دارند، را معرفی می‌کنم. فکر می‌کنم، محیط زیست آن‌قدر مهم هست که در هنر و ادبیاتی که برای خودمان انتخاب می‌کنیم، هم سهمی داشته باشد. وقتی قطارقطار، خبرهای بد و بدتر، از میراث طبیعی ایران از راه می‌رسند، من به بازوهای ضعیفم فکر می‌کنم که هیچ چی زور ندارند؛ و به این که شاید به هنر و ادبیات و مانند این‌ها هم احتیاج داشته باشیم، تا بتوانیم محیط زیست‌مان، زمین‌مان و میراث طبیعی‌ ایران‌مان را راستی‌راستی درک کنیم و دوست داشته باشیم، تا این همه بلا سرش نیاوریم.

در «همشهری آنلاین» بخوانید: «پرواز لک‌لک‌ها در آسمان آبی» / داستان کوتاه / نوشته‌ی واسیل وینکا / ترجمه‌ی مینو همدانی‌زاده.

این داستان، یک داستان کوتاه ساده درباره‌ی اشتباه‌های غیرعمدی‌ای است که اصلاً دوست نداریم انجام بدهیم. ولی دقیقاً همان اشتباه را انجام می‌دهیم و همان اتفاقی که خیلی از آن می‌ترسیم، را خودمان، با دست خودمان، بر سر خودمان می‌آوریم. فضاسازی و همین‌طور شخصیت‌های داستان، برای من جالب نبود. ولی خُب، گفتم من معرفی کنم، نه انتخاب. چون سلیقه‌ها و نظرها خیلی فرق می‌کنند.

(من که هر وقت لینکی از «همشهری آنلاین» می‌گذارم، بعد از یک مدت هوا می‌رود. امیدوارم این یکی نرود و همیشه در دسترس باشد.)

 

 

دربارهٔ رامن

Student. Book lover. Firefox user. l
این نوشته در ۲. محیط زیست:, ادبیات برای زیست‌بوم ارسال شده و با , , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.