بابا، به من بگو چرا نفرت وجود دارد؟

ترجمه و نقد و معرفی کتاب و کتاب الکترونیکی / یار مهربان2: «بابا، به من بگو چرا نفرت وجود دارد؟»

نویسنده: Robert Alan و Janet Mihok، تصویرگری از Robert Alan، گروه سنی کودک و نوجوان، 8 صفحه، (ترجمه‏ی «رامن» و برای نخستین بار در «بالان»)

شماره‎ی 7 – از کتابخانه‎ی بالان

در تارنمای PeaceToons داستان‏های تصویری و کوتاه زیبایی با موضوعات گوناگون، به‏صورت رایگان و آن‏لاین برای کودکان و نوجوانان قرار دارد که برای خواندن آن‏ها به هیچ‏گونه ثبت‏نام یا نصب نرم‏افزار و بارگذاری فایلی نیازی نیست. کافی است روی هر داستانی که دوست دارید کلیک کنید و شروع کنید به خواندن و با تَب‏های زیر هر صفحه، به صفحه‏ی قبل یا بعد بروید و کتاب را بخوانید. همه‏ی داستان‏ها خیلی قشنگ و خواندنی‏اند و به انگلیسی خیلی روان و ساده هم نوشته‏ شده‏اند.

داستان «بابا، به من بگو چرا نفرت وجود دارد؟»، داستان منظوم و گفت‏وگوی ساده‏ی پدر و پسری درباره‏ی صلح و مهر و دوستی، و متضاد آن، یعنی نفرت و کینه است. من سعی کردم داستان را به‏صورت ساده و آزاد ترجمه کنم و نه به‏صورت شعر. پیشاپیش از کاستی‏های ترجمه پوزش می‏خواهم. من برای ترجمه و انتشار این داستان در «بالان» از تارنمای PeaceToons اجازه گرفته‏ام.

With special thanks to PeaceToons

«بابا، به من بگو چرا نفرت وجود دارد؟»

صفحه‏ی 1: بابا، به من بگو چرا نفرت وجود دارد و مردم، همه را آزار می‏دهند؟ بابا، به من بگو چرا تنفر هست؟ آیا دوست داشتن، دیگر تمام شده رفته؟ بابا، خواهش می‏کنم به من بگو.

صفحه‏ی 2: مردم به‏خاطر ترس، نفرت می‏ورزند. نفرت، عشق واژگون‏شده‏ی آن‏هاست. بله، مردم به‏خاطر ترس، نفرت می‏ورزند و مهرشان را زیر خودخواهی و تردید پنهان می‏کنند. برای این است که نفرت وجود دارد.

صفحه‎ی 3: مردم از چی می‏ترسند؟ از خرس‏ها و یوزپلنگ‏ها یا از شب‏های تاریک؟ مردم از چه چیزی وحشت دارند؟ مگر نمی‏توانند چراغ‏ها را روشن کنند؟ آیا آن‏ها از مهر ورزیدن می‏ترسند؟

صفحه‏ی 4: آن‏ها از چیزی ناشناخته می‏ترسند. می‏خواهند بدانند چه پیش می‏آید. آن‏ها از چیز ناشناخته‏ای می‏ترسند. ترس، همدم آن‏هاست. آن‏ها احساس می‏کنند تغییر نکردن خوب است.

صفحه‏ی 5: آیا مردم به دنیا می‏آیند که بترسند و نفرت بوَرزند؟ یا بعضی غول‏ها این‏ها را یادشان می‏دهند؟ آیا مردم برای ترسیدن و نفرت ورزیدن به دنیا می‏آیند؟ بابا، خواهش می‏کنم به من بگو.

صفحه‏ی 6: می‏دانی، وقتی که اعتماد از بین برود؛ نفرت، یاد داده می‏شود و یاد گرفته می‏شود. به این دلیل است که نفرت به‏وجود می‏آید. دوست داشتن و مهر ورزیدن هم فقط می‏نشیند و – گوشه‏ای – خاک می‏خورد. بله، مردم نفرت ورزیدن را یاد می‏گیرند.

صفحه‏ی 7: بابا، ما برای متوقف کردن تنفر، چه کار می‏توانیم بکنیم، آیا می‏توانیم مهر و دوستی را یاد بگیریم؟ من می‏خواهم مهر بوَرزم، نه نفرت. آیا می‏توانیم به ترس‏های‏مان کمک کنیم که آرام بگیرند؟ بابا، خواهش می‏کنم به من بگو.

صفحه‏ی 8: (برقراری) صلح بر روی زمین چیزی است که تو ارزش آن را داری. تو در این آرزویت برای صلح تنها نیستی. وقتی که ما مهر ورزیدن را – با هم – تقسیم کنیم، مهر و دوستی، بیشتر رشد می‏کند. تا آن که یک روز، نفرت ورزیدن متوقف می‏شود. این که چگونه صلح را آموزش می‏دهیم، مهر ورزیدن ما است.

بابا، دوستت دارم.

من هم دوستت دارم، پسرم.

May Peace Prevail on Earth

(به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم و در بازنشرها، ذکر و پیوند منبع را به یاد بسپاریم.)

دربارهٔ رامن

Student. Book lover. Firefox user. l
این نوشته در مرور و معرفی «یار مهربان ۲», ۱. رایاکتاب: ارسال شده و با , , , , , , , , , , , , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.