شغالی که در خُم رنگ افتاد

مرور و معرفی یار مهربان ۲: «شغالی که در خُم رنگ افتاد»

– براساس اشعار مثنوی مولانا – بشنو از نی … (۱)

نویسنده و تصویرگر: فیروزه گل‌محمدی، ویرایش: سیروس طاهباز، ناشر: انتشارات سروش، مصوّر رنگی، ۲۴ صفحه، گروه سنی «د» و «ه».

شماره‌ی ۲۹ – از کتابخانه‌ی بالان

کتاب، حکایت در حکایت است و سه داستان را براساس حکایت‌های «دعوی طاووسی کردن آن شغال که در خُم صباغ افتاد»، «افتادن شغال در خُم رنگ و رنگین شدن و دعوی طاووسی کردن میان شغالان» و «تشبیه فرعون و دعوی الوهیت او بدان شغال که دعوی طاووسی می‌کرد»؛ از «مثنوی»، اثر «مولانا» روایت می‌کند. البته هر سه داستان، پیرامون محور یک داستان مرکزی روایت می‌شوند.

از خوبی‌های بزرگ کتاب این است که بیان «مولانا»، کم‌یابیش، در بازپرداخت و بازنویسی داستان‌ها، از بین نرفته و همان سبک خودش را حفظ کرده. و این خیلی خوب است. چون خیلی از داستان‌هایی که برای ما بازنویسی می‌شوند، گاهی آن‌قدر ساده‌نویسی می‌شوند و به نثر امروز درمی‌آیند که دیگر لطف‌شان از بین می‌رود. خوبی دیگرش این است که در آغاز آن، شرح کوتاه و غیرتکراری‌ای از زندگی «مولانا» آمده و شروع خوبی برای خواندن داستان است. واژه‌های جدید و ناآشنا، هم شماره خورده‌اند و در «واژه‌نامه»ای که آخر کتاب آمده، معنی شده‌اند. اشعار اصلی درهم‌پیوسته‌ی (منظوم) حکایت‌های «مثنوی» نیز، هم در لابه‌لای حکایت‌ها و هم‌ در پایان کتاب آمده‌اند.

کتاب، با تكنيك پاستل و سبک مینیاتور، آن هم بسیار بسیار زیبا تصويرگری شده. از معدود کتاب‌هایی برای ماست که برای هر صحنه‌، یک تابلوی ناب مینیاتور دارد. آن هم با دقت زیاد برای به تصویر کشیدن تمام جزئیات و با رنگ‌آمیزی‌ها و عناصر خاص نگارگری ایرانی. برای تک‌تک تابلوها؛ آن‌قدر اندیشه و هنر کلان و ظریفی هزینه شده، که بعد از تمام کردن داستان، حتماً یک بار دیگر باید برگشت و طاووس‌ها، شغال‌ها، درخت‌ها، لباس‌ها و … را یکی‌یکی دوباره تماشا کرد و لذت برد.

از کاستی‌های کتاب، اول باید فونت خیلی ریزش را بگویم که حتی موقع بزرگ‌نمایی هم تار می‌شود و خواندن را دشوار می‌کند. دوم هم اشتباه‌های شگفت‌انگیز ویرایشی آن – مانند فعل «می‌باشد» – است. آن هم در کتابی وابسته به «مثنوی» و «مولانا»، که ویرایش نیز شده.

مطالعه‌ی کتاب، به نصب هیچ‌گونه نرم‌افزار و یا ثبت‌نام و عضویت و… نیازی ندارد. می‌توانید سرراست به «کتابخانه‌ی ملی کودکان و نوجوانان ایران» بروید. برای ورق زدن و مطالعه‌ی کتاب از پیکان‌ها، ذره‌بین‌ها، نمایش چندصفحه‌ای و گزینه‌های دیگر در بالای پنجره‌ی کتاب استفاده کنید. بزرگترین خوبی این «کتابخانه» و فرق بزرگ و مهمش با کتابخانه‌های دیگر این است که غیر دانلودی و غیر پی‌دی‌افی است.

دربارهٔ رامن

Student. Book lover. Firefox user. l
این نوشته در مرور و معرفی «یار مهربان ۲», ۱. رایاکتاب: ارسال شده و با , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.